Google hjemmeside optimering


Guide til hjemmeside optimering
Hjemmeside optimering eller søgemaskineoptimering, er det arbejde man kan gøre, for at få ens hjemmeside mere synlig på søgemaskiner som eks Google. Når man skal optimere sin hjemmeside, skal man arbejde med mange forskellige ting på på selve hjemmeside men også udenfor...

Tekniske web optimering
Step 1 af hjemmeside optimering er at tjekke den tekniske web del, dvs at selve kodningen, strukturen osv er i orden. De fleste hjemmesider idag er opbygget i såkaldte CMS(Content Management System) - CMS betyder egentligt bare et indholds styrings system, hvilket man bruger til at styre tekst, billeder, sider og andet indhold på hjemmesiden - Og dette uden at man skal kunne noget som helst programmering. Man bliver ofte lovet af webbureauerne at lige præcis deres CMS er meget søgemaskinevenligt, hvilket dog i mange tilfælde er langt fra rigtigt. Men det er en længere teknisk uddybning, som vi må tage på et senere tidspunkt. Det kan sagtens lade sig gøre at lave hjemmeside optimering på stort set alle CMS hjemmesider.
For at gøre det kort, så duer det ikke, hvis din hjemmeside er opbygget i frames, flash eller med advanceret javascript. Hvis du ikke selv ved noget om programmering, så tag fat i en programmør eller et SEO firma, og få dem til at lave en SEO analyse af din hjemmeside.

Find dine Google søgeord
Næste punkt i vores lille guide er at finde de rigtige søgeord til Google optimeringen. Du skal i første omgang sætte dig ned og skrive alle de søgeord / nøgleord, som du mener er vigtige for Jeres virksomheds hjemmeside. Dernæst beder du alle dine kollegaer og evt. venner og familie om at gøre det samme.
Så skulle du efterhånden gerne have en god lang liste med en masse gode søgeord. Herefter tager du alle dine keywords, og skrive dem ind i Googles eget søgeordsværktøj - Som du finder her: Google Keyword Tool. Når du har tastet alle søgeordene ind, så trykker du på knappen: Få ideer til søgeord.
Nu har du bedt Google om at komme med ideer til flere relevante søgeord, ud fra den liste som du selv allerede har udarbejdet. Men ikke nok med at du gratis får en masse ekstra søgeord, du kan også se ca. hvor mange søgninger, der har været den forgående mdr på hvert eneste af dine nøgleord. Ud fra det kan du så sortere i ordene, enten efter hvor vigtige, du mener de er, men også efter hvor mange gange pr mdr, der bliver lavet søgninger på Google på de søgeord.
Jeg vil umiddelabrt anbefale at du vælge 5-10 søgeord ud i første omgang, og starter med dem. Det kan hurtigt blive uoverskueligt, hvis du sidder og kigger på 50-100 søgeord, som du skal igang med at optimere hjemmesiden efter.

Optimering af indholdet på hjemmesiden
Nu går vi ud fra at diverse tekniske ting er i orden, og at du har udvalgt feks 5 søgeord. Så kan vi komme igang med selve optimeringen. For at gøre det så simpelt som muligt, skal du vælge en side til hvert søgeord, som du vil lave selve optimeringen på.
Ved at gøre dette kan du forholdsvist nemt optimere tekstindholdet på siderne til hvert søgeord. Dvs alt indholdet - både tekst og billeder skal tjekkes og evt rettes til, så det er målrettet dine søgeord. Google kan kun læse tekst, og for at Google skal placere netop din hjemmeside blandt de øverste på udvalgte søgeord, så kræver det, at din hjemmeside har relevant tekst og indhold om de søgeord, du gerne vil findes på.
Eks: Dette nytter ikke noget, at du vil findes på ordet murerfirma, hvis du ingen steder på hjemmesiden nævner ordet murerfirma. Så er det altså svært for Google at regne ud, at du gerne vil findes på netop det ord.